|
|
|
|
|
Avskrift ur
Nerikes Allehanda 31 mars 2012
|
|
|
Färgstark förändring
|
|
|
KONST
Galleri
Nord
Åsa Södergren Måleri, blandteknik och
collage (Pågår till och med 4 april)
Jag skall erkänna att jag
aldrig riktigt varit sams med Åsa Södergrens
uttryck. Det finns, eller snarare fanns, ett
undanglidande uttryck i hennes måleri mellan
abstraktion och föreställande. Gärna
dubbelskiktat med
ett undre kompositionsplan som en nonfigurativ
fond mot vilket något figurativt i ytplanet
formades och artikulerades, men oftast med liten
kontakt med varandra. Ett slags skilda världar i
en och samma bild. Hennes sätt att bygga med färgen i avgränsade
fält, som mer eller mindre samtalar med
varandra, är i grunden en idé-mässig
collageteknik. Hon har senare extrapolerat det i
collage med fotografiska bilder både som
grundmaterial och förlaga.
Collagen
har fått en glansig yta som gjort att de närmat
sig uttrycket av ett faktiskt fysiskt fotografi
- efter dekonstruktionen av fotografiskt
grundmaterial. Ett trollerinummer som stundtals
är
imponerade. Utifrån den utvecklingen, är den
stora målningen "Fotografiskt minne" på Galleri
Nord, ett examensarbete i den egna tekniken av
dubbelplanade bildkonstruktioner som hon länge
arbetat med. Den breda rektangulära och
anslående bilden har en målad fond, ett bildrum
som är så där obestämbart som blivit hennes
kännemärke: ett möjligt landskap, yttre eller
inre. |
Målningarna
"Fotografiskt minne" och "Spektakulär entré"
av Åsa Södergren |
I ytplanet
finns i högerkant en starkt realistisk
avbildning av en ung kvinna som betraktar
displayen på den digitalkamera hon har i sina
händer. På huvudet har hon en guldkrona - som
jag uppfattar det. Scenen är på ett sätt
tidlös, det där att fånga världen oavsett
medium.
Här råkar det
vara en kamera i motivet, medan konstnären som skapat
själva scenen använder sig av ett mycket äldre medium,
men båda med denna mimetiska längtan efter att gifta
samman vår fysiska värld med den inre.
I bilden
är bakgrunden i oskärpa som en tidsmässig distansering.
Vårt fokus är flyttat - med konstnärens hjälp - till
kvinnan i förgrunden. Det är ett magiskt ögonblick av
medvetandet och världen, varat och vår varseblivning,
och kanske ett memento om vår fixering vid bilder i
stället för det fysiska nuet.
Verklistan innehåller även
några av de
glansiga collagen men sedan har något hänt som blir ett
tydligt brott mot allt detta. Istället har Åsa
Södergren börjat smälta ihop de två bildplanen i sitt
måleri. Tekniken är fortfarande att måla abstraherade
bildrum som hon befolkar med figurer men nu är de mer
barnsligt fantasifulla. Hon till och med ristar in deras
konturer i de målade ytorna eller använder en penna
eller tunn pensel för att mejsla ut dem ur färgen i
tydliga, repetitiva konturer. Plötsligt är hon
både lekfull och fabulerande med en glimt i ögat.
Intrycket är så mycket livfullare och färggrannare. Man
ser himmel, vegetation och detta nya ljusrum av måleri
befolkas av sagoskrymt och djurgestalter, serieartade
figurer, människor och djur. Inte minst fjärilar.
Vårglad färgsymfoni, är kanske en klyscha, men det
är ordet som träffar mig.
|
|
|
|
|
|