|
|
|
Recension hämtad från Nerikes Allehandas
e-tidning 12 nov 2022
|
|
|
Örebro Norr
Gå till galleriet i stan – möt hemlighetsfulla skogstjärnen
11 november 2022 20:51
|
Många känner säkert igen hennes djurbilder, inte minst hundporträtten. Men det är inte de som visas när Örebrokonstnären Åsa Södergren ställer ut på Norrcity, i Konstfrämjandet Bergslagens konsthall.
NA:s konstkritiker Stefan Nilson har varit där. |
|
|
FAKTA _________
KONST
Konstfrämjandet Bergslagen Åsa
Södergren "Färgen och jag" (Pågår till och med 19/11)
|
|
|
Recension. Blir man sin egen bildstormare om man bokstavligt talat
målar över sina bilder? Inte bara ett givet motiv, utan bilder som
fysiskt övermålas i en fördjupande undersökning, i en öppen och
bildlaborerande process?
I så fall är Åsa Södergren sin egen
ikonoklast: den övermålade bilden som en besvärjelse eller magisk
handling i jakten på färgernas optimala kombination. En koloristisk
rebus som avlockas nya aspekter varje gång hon målar sig ut i
världen via sina bilder.
|
|
Åsa Södergren på
Konstfrämjandet Bergslagen. Foto: Stefan Nilson |
|
Jag tänker på den hemlighetsfulla skogstjärnens mörka yta när jag ser
hennes senaste utställning på Konstfrämjandet Bergslagen. Den
klassiska skogstjärnens eviga öga ut mot rymdens mörker och dess
egen motriktade blick mot sitt opaka universum där nere. En lins, en
portal, som slukar så mycket tid och händelser, som sett så mycket
passera och ändå är så gåtfullt oseende när vi söker mening i dess
klara spegel där himlen friktionsfritt seglar förbi i vattenytans
blänk.
Men var finns tjärnens mörka öga i Åsa Södergrens
bilder? Jo - om man tittar noga - i blänket som kommer underifrån
och letar sig upp genom motiven. Här pågår i hennes bildskapande en
fortlöpande utforskning av färgernas kraft och olika mediers
transparens och mer eller mindre bärande materialitet, i samspel
eller konflikt, i förtydliganden eller metamorfoser. Hemligheten
ligger i hur bilderna är uppbyggda i en palimpsestisk överlagring.
Bildrummet har under modernismens olika utvecklingsskeden
utsatts för attacker, dekonstruktion och rekonstruktion. Denna
platta illusion av något tredimensionellt har ifrågasatts och
utforskats, demonterats och förnekats. En av sökvägarna har varit
att kapa alla kopplingar till den fysiska verkligheten. I
konkretismen blev det sig självt och inget annat. |
Åsa Södergren på Konstfrämjandet Bergslagen. Foto: Stefan Nilson
|
Idag är bildrummet och
referenten från vår fysiska verklighet tillbaka med skiftande styrka
i bildkonsten. På samma sätt har Åsa Södergren länge arbetat med hur
färg och figuration funkar ihop. Under en tid har hon nu medvetet
arbetat sig bort från det föreställande för ett mera abstrakt
bildspråk där just färgen kan spela första stämman och bygga upp en
högst egen harmonik med hjälp av registret i hennes palett.
Jag har följt hennes lokalt etablerade konstnärskap i snart två
decennier och vill påstå att hon alltid arbetat med att utmana
måleriets konventioner. Oortodoxt har hon prövat olika metoder och
angreppssätt för att ta sig bort från det förväntade. En färghållning innehåller förstås sina avgränsningar och
därmed begränsningar. Akrylen kan inte dompteras lika mycket som
oljan men likafullt är det slutligen koloriten som kan orkestreras i
tonskala och harmonik. Men är den utan gräns? Det finns nollpunkter
och det finns brus. Däremellan kan allt varieras från det strama
torra till det pastost (över)flödande. Varje konstnär söker
sin balanssten i det porlande eller forsande färgflödet, oavsett om
man heter Åsa Södergren, Karin Mamma Andersson eller Max Book. Åsa
Södergren är lite ovanlig eftersom hon så ofta intresserar sig för
och inkluderar själva materialen som bygger och bär hennes bilder.
Länge har hon experimenterat med collaget. Ofta fragment av
fotografiska bilder ur tidningar och tidskrifter som hon likt ett
pussel fogat till lackade och därmed blänkande bakgrunder som sedan
fått vara bärande helheter i egen rätt eller blivit underlag för
bemålning ovanpå.
|
Åsa Södergren på
Konstfrämjandet Bergslagen. Foto: Stefan Nilson |
|
Det är exempel på hur hon laborerar med bildrummet i sina motiv genom
att skapa ett sorts djup av olika bildkvaliteter: det strama
fotografiska uttrycket med sina tydliga referenter till vår egen
visuella erfarenhet och den måleriska med sin gestik och subjektivt
utmejslade berättelser.
Åke Göransson (förövrigt aktuell i en
utställning på Liljevalchs just nu) är en fascinerande gestalt i
svensk konst som en av de viktiga Göteborgskoloristerna. Man brukar
beskriva hans förhållande till målandet, hans eget begrepp
färgformen, som att han i varje bild, varje gång genom den, målade
sig ut i världen. Först så kunde han ta sig ur sin egen isolering
från verkligheten.
Utan några som helst jämförelser åt något
håll, har Åsa Södergrens intresse för att skapa olika bärande
bildmedium, kalla det hennes variant av en sammanhållen färgform
bortom måleriets konventionella pannå eller duk, varit - och är -
ett sätt att skapa en portal mellan hennes inre värld och den
utanför.
I utställningen på Konstfrämjandet möter vi därför
såväl ett abstrakt måleri på konventionellt sätt på duk eller pannå,
men även ett nytt och intressant experiment där hennes collagering
(av numera känd och lika pusslig modell) monterats på baksidan av
plexiglaset medan själva målningen sedan appliceras på dess främre
yta. Materialet blir däremellan på så sätt både bärare av motivet
och en del av den bildrumsliga upplevelsen.
Det är här man
kan se skogstjärnens blänk om man tittar noga efter. Det är som om
måleriets hemligheter ligger där i bildernas djup och blinkar mot
oss: både en fysisk hinna och en egenartad distans som skapas av den
kexiga uppbyggnaden av materialmöten i varje bild. Mot en ökad
abstraktion alltså. Åsa Södergren har alltid vilat en hel del i sitt
bildbyggande på det figurativa och starkt föreställande. Vem minns
inte alla hennes variationer av den egna bulkiga bullterriern Gizmo… |
|
Åsa Södergren på
Konstfrämjandet Bergslagen. Foto: Stefan Nilson |
|
I
den här utställningen på Konstfrämjandet är abstraktionen
genomarbetad, bärande, men inte konsekvent. Hon faller ständigt
tillbaka på figurationen som träder in mer eller mindre påtagligt i
många bilder. Det behöver inte vara det ena eller andra. Genom lager
på lager i uppbyggnaden kan båda samsas i samma bild utan att
särskilt mycket friktion uppstår.
Färghållningen är ju första
fiolen i allt hon gör och den blir allt mer raffinerad. Jag gillar
mycket det rena abstrakta måleriet men fascineras också av hur det
nya plexiglasbaserade bildskapandet ger en närmast pointillistisk
färgsättning i ytplanet. Hennes collageringar på baksidan, av många
olikfärgade delfält, går igen i hur färgen byggs upp som bildpussel
även på framsidan. I det abstrakta måleriet är bildspråket friare
och associativt, ja livfullt, men mera tyglat och ordnande i många
av plexibilderna.
Hur man än tycker, vad som tilltalar mest,
pågår Åsa Södergrens utforskningar kring sin egen variant av
färgform med fortsatt energi och experimentlusta. Och det ultimata
förhållningssättet både till färgen och hur den skall bäras ut till
världen, genom vilket medium, glimtar till där inne i undertexten i
hennes senaste måleri. Jag är övertygad om att en spännande
fortsättning följer.
STEFAN NILSON
|
|
´
|
|